San Fernando’s (01+066)

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001+066  San Fernando’s Story: TACC + MRL

Esta es la historia de dos concursos separados por más de 10 años en un mismo lugar, ocupado por un edificio, el Cuartel de San Fernando, urbanísticamente relevante convertido en centro del debate conservacionista de la ciudad, intocable para algunos y prescindible para muchos, la historia de dos ideas dispares de entender la ciudad, del peligroso poder de decidir, y de la inutilidad del paso del tiempo.

 

001+066 San Fernando’s Story: TACC + MRL

This is the story of two competitions separated by more than 10 years dealing with the same place, occupied by an urbanistically important building, the San Fernando Quarters (1790), it become the focus of the conservation debate in the city of Lugo (untouchable for some and dispensable for many), the story of two different ideas of understanding the city, of the dangerous power of decide, and of the futility of the test of time…

 

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001 TACC. Teatro-Auditorio-Centro Cultural de Lugo

En las bases del concurso de ideas se proponía a los participantes que expusieran sus ideas acerca de la creación de un gran centro cultural en el solar ocupado por el Cuartel de San Fernando (1.790), con la particularidad de que dicha dotación cultural debía incluir todas las instalaciones necesarias para albergar un Auditorio.
Aunque el edificio existente no estaba catalogado en el PEPRI, decidimos conservar en la medida de lo posible el carácter y la esencia del antiguo cuartel: su disposición espacial, articulado alrededor de un claustro, y su ancho de crujía [12 metros] le dotaban de una gran flexibilidad programática y de una buena predisposición al cambio de uso, de manera que valoramos este edificio como un bien aprovechable tanto constructivamente como por tratarse de una referencia consolidada en la memoria de la ciudad: queremos regenerar, no eliminar; potenciar, no imponer; dialogar, no alterar.

La situación privilegiada del solar elegido, dentro del recinto amurallado formando parte de un tejido urbano cargado de referentes históricos, permitirá reactivar el centro de la ciudad al insertar un edificio multifunción que invite a entrar, un foco de atracción aglutinador de actividades diarias al que se llegue fundamentalmente a pie, quedando biológicamente implantado en su ubicación.
El nuevo conjunto debe mantener una unidad reconocible en Lugo como lugar de encuentro cultural y social: permitirá desde la asistencia a una Opera, una obra teatral o un concierto, hasta la celebración de congresos y exposiciones, todo ello complementado con una Escuela de Música de acceso independiente, Mediateca, Salas de apoyo y ensayo, librería especializada y cafetería-restaurante.

El objetivo principal es por tanto reconvertir el sentido unitario y cerrado del edificio del Cuartel de San Fernando en una nueva unidad más amplia y abierta de acuerdo con su transformación en gran Centro Cultural. Esta operación implica diferenciar de forma muy clara lo nuevo de lo existente [buscamos la independencia estructural], volviendo paradójicamente al esquema original en “U” según el cual fue construido el edificio hace mas de 200 años. Se conserva así íntegramente un cinturón formado por la crujía principal y por las dos laterales, organizado a partir del patio central existente que recuperamos para convertirlo en vacío de enlace y vestíbulo de la sala principal, llevando el peso de la intervención hacia la parte posterior [actualmente desvirtuada por volúmenes añadidos ajenos al carácter unitario y original del edificio] que se reordena manteniendo la fachada en los testeros de las dos crujías laterales e insertando entre ellas la nueva caja escénica. Esta sobresale limpiamente, junto con la sala y la cubrición del vestíbulo, por encima del edificio original del Cuartel como una pieza única, neutra y abstracta, que permite el diálogo sosegado con las fachadas colindantes sin sobrepasarlas en altura. Tratada íntegramente como una envoltura continua de bandejas de aluminio de gran longitud que se inclinan para adaptarse a los quiebros de la cubierta, resuelve de la misma manera fachadas y planos horizontales, convirtiéndose en una caja hermética que solo se abre para iluminar el interior del vestíbulo en la fachada principal, y lateralmente en las fachadas posteriores para acceder e iluminar los espacios de las plantas técnicas del escenario.

De esta manera la intervención se reduce a la inclusión de un gran espacio escénico polivalente dentro de una U preexistente de dotaciones culturales. El Auditorio [sala principal + escenario] se convierte en un gran vacío que se superpone al vacío original del claustro, alrededor del cual se articulan y organizan los diferentes espacios culturales que lo complementan. La multiplicación de usos implica la necesidad de que todos ellos sean compatibles y puedan tener lugar simultáneamente, lo que conseguimos mediante particiones ligeras y móviles que se adaptan a cada una de las circunstancias para que el edificio pueda funcionar a pleno rendimiento. Las comunicaciones y aseos del Auditorio funcionan de forma totalmente independiente a las del Centro Cultural, respetando en sus dimensiones los diferentes flujos de uso y distribuyéndose de forma simétrica a ambos lados de la sala y en ambos extremos del ala principal del edificio existente.

 

001  TACC . Theater-Auditorium-Cultural Center of Lugo

In the rules of the International Competition the participants were invited to present their ideas about the construction of a cultural complex on the site occupied by the San Fernando Quarters (1790), with the particularity that this cultural infrastructure should include all facilities needed to include an auditorium.
Although the existing building was not listed in the PEPRI (historic preservation planning), we decided to maintain as far as possible the nature and essence of the old heritage: its spatial arrangement, articulated around a cloister, and its width centerline [12 meters] endowed it with a great program flexibility and predisposition to change, so we value this building as a profitable historical set both structurally as well as it is a consolidated memory reference in the city: we want to regenerate, not remove; enhance, not impose; dialogue, not alter.
The privileged location of the chosen site, within the Roman wall as part of an urban fabric full of historical references, will contribute to revive the city heart by inserting a multifunctional building that will invite to go into, a center of attraction of daily activities mainly reached on foot, remaining biologically implanted in its location.

The new building and set of activities must maintain a recognizable unit in Lugo as a place of cultural and social meeting: from attending an opera, a play or a concert, to hold conferences and exhibitions, complemented with a Music School, media library, support and rehearsal rooms, specialized library and café-restaurant.

The main goal is therefore to convert the unitary and closed character of Quarters building in a new, broader and open space in accordance with its transformation into a great cultural complex. This operation involves clearly differentiating the new from the existing [we seek for structural independence], paradoxically recovering the original “U” scheme according to which the building was built over 200 years ago.

Thus, it is preserved completely a belt constituted by the main wing and two secondary, organized from existing central courtyard recovered to transform it as a distribution void and lobby of the main hall, carrying the weight of the architectural intervention towards the back [currently devalued by added volumes indifferent to the original character of the building] which is rearranged through maintaining the facade in the two side volumes and inserting between them the new stage-tower. This technical part stands cleanly, along with the auditorium and the covering of the hall, above the original Quarters building as a single, neutral and abstract piece, which allows calm dialogue with the neighboring facades without surpassing them in height.

This new volume is treated entirely as a continuous wrap made of large aluminum trays sloping to fit the general cover: facades solved in the same way than horizontal planes, becoming an hermetic box that opens only to illuminate inside the lobby in the main facade, and on rear facades to enter and illuminate technical spaces of the stage.

Therefore, our intervention is reduced to the inclusion of a large multi-stage space within an existing U filled with cultural facilities. The Auditorium [main hall + stage] becomes a great void that overlaps the original empty cloister, around which articulate and organize various cultural spaces that complement it. The multiplication of new functions implies the need for make them compatible and may occur simultaneously, something that we get through the use of light and movable partitions to suit all circumstances so that the building can operate at full capacity.

After more than 10 years of work, and the project in the bidding process, a negative report of ICOMOS (International Council on Monuments and Sites) on the impact of our building in the Roman Wall and its environment (including by UNESCO in 2000 on the List of World Heritage Cultural Properties) finally paralyze the project and as a result is rejected by local authorities.

Years later the Community of Galicia announce a new competition for the conversion of the “controversial” San Fernando’s Quarters in the Museum of the Romanization of the city, in which obviously we also participate…


Créditos
Credits
Arquitecto Architect Marcos Parga_PO2 Arquitectos / Tipo Type 1er Premio Concurso Nacional 1st Prize National Competition / Cliente Client  Xunta de Galicia / Fecha Date 1999-2010 / Superficie Total Area 12.024,34m2 / Presupuesto Budget 12.580.591,95€

 

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066 MRL. Museo de la Romanización de Lugo

El Cuartel de San Fernando identifica un lugar que la mayoría de los habitantes de Lugo conocen pero que hace años les pasa inadvertido.
Se han acostumbrado a su presencia muda e inalterable (han pasado ya más de 200 años desde su construcción y casi 10 desde que fue abandonado), y han asumido que pese a ocupar un lugar privilegiado dentro del recinto amurallado sus muros han permanecido infranqueables dada su restringida función militar.
La futura construcción en este lugar del Centro de Interpretación y Museo de La Romanización supone una buena oportunidad para cambiar las cosas.
Pronto este edificio ocupará su lugar entre los hitos de la ciudad, transformándose en un enclave cultural que aprovechará su situación para convertirse en un foco de concurrencia pública que enriquecerá la vida cotidiana de ciudadanos y visitantes, ofreciendo una estimulante mezcla de usos urbanos.
Nuestro objetivo será por tanto reconvertir el sentido unitario y cerrado del edificio existente en un animado centro para amantes y estudiosos del mundo romano, pero también para todos aquellos atraídos por las actividades programadas ó espontáneas que tendrán lugar en su interior.
Se trata de diseñar un edificio para Lugo que además de ser un referente en la divulgación arqueológica se convierta en un FORO moderno en constante actividad: un “implante” socio-cultural que contribuya a la reactivación de esta parte de la ciudad.
Y para conseguirlo creemos que el primer paso debe ser la recuperación del patio como espacio público, abierto, una continuación de la calle desde la que podrá accederse libremente para disfrutar de todo lo que ofrece el Centro, un punto de encuentro que ofrece su protección a los visitantes y a la vez se convierte en la ENTRADA al edificio, la pieza clave que articula el pasado militar con un excitante futuro cultural.
Una vez recuperado el patio reconvertido en FORO decidimos también conservar el carácter y la esencia del antiguo Cuartel: su disposición espacial y su ancho de crujía [12 metros] le dotan de gran flexibilidad programática y de una buena predisposición al cambio de uso, por lo que lo valoramos como un bien aprovechable tanto constructivamente como por tratarse de una referencia consolidada en la memoria de la ciudad. Su nuevo cometido permitirá que la gente lo use como un espacio y no como una reliquia.
Las actuaciones sobre el Cuartel se limitan a aquellas intervenciones puntuales que permiten su adaptación a los nuevos usos detalladas en nuestra Propuesta de Restauración, acomodando en las dos plantas disponibles los usos principales atendiendo a criterios de accesibilidad, interrelación, tipo de usuario, iluminación e independencia acústica.
Sin embargo con esto no es suficiente.
Debemos complementar las zonas “públicas” con esos espacios técnicos que hacen posible su funcionamiento sin que nos demos cuenta, y que concentramos en la AMPLIACIÓN:
Cediendo el protagonismo al edificio recuperado la nueva intervención surge del suelo como un PÓDIUM TÉCNICO que pretende pasar inadvertido para poner en valor el edificio que sustenta y complementa, albergando las zonas de apoyo necesarias que surgen a modo de INFILTRACIONES puntuales variando en cada planta.
Este basamento técnico absorbe la diferencia de cota entre las calles de San Fernando y Quiroga Ballesteros, deslizándose bajo el Cuartel para agujerearse ó abultarse según los requerimientos de cada zona ocupando los intersticios que nos dejan las preexistencias. Un único material y color resuelve paredes, suelos y techos, fachadas y cubiertas, lo que le aporta continuidad y lo convierte en referencia constante dentro y fuera del Centro.
A nivel urbano proponemos recuperar para el peatón el espacio privilegiado que definen los jardines de la Plaza de Ferrol, la iglesia de San Froilán y el futuro Centro y Museo de la Romanización, convirtiéndolo en plaza-preámbulo del nuevo edificio que atraiga al público hacia su interior. Para ello tanteamos la posibilidad de eliminar el tráfico de la calle de San Fernando en el tramo que recorre la fachada principal del Cuartel, desviándolo hacia el perímetro de la Plaza de Ferrol, evitando así su impacto negativo sobre el funcionamiento del edificio y ayudando a disminuir poco a poco la presencia del coche dentro de murallas.

 

066 MRL  Museum of Romanization of Lugo

The Quarters of San Fernando identifies a place that most of the inhabitants of Lugo know, but for them it go unnoticed for years.
They have become accustomed to his mute and unalterable presence (it’s been over 200 years since its construction and nearly 10 since it was abandoned), and assumed that, despite occupy a privileged position within the Roman Wall, it’s walls have remained impassable due to their restricted military function.

The future construction of the Interpretation Center and Museum of Romanization in this site is a good opportunity to change things.
Soon the building will take its place among the landmarks of the city, becoming a cultural enclave that will take advantage of its position to become a focus of public activity that will enrich the daily lives of citizens and visitors, providing a stimulating mix of urban uses.

Our objective will therefore convert the unit and closed caracter of the existing building into a lively center for lovers and students of the Roman world, but also for those attracted by spontaneous or planned activities taking place inside.

It is about to designing a building to Lugo that besides being a reference in the archaeological dissemination becomes a modern forum filled with constant activity: a socio-cultural “implant” that contribute to the revival of this part of the city.

To achieve this we believe that the first step should be to restore the courtyard as a public space, open, a continuation of the street from which can be accessed free to enjoy everything offered by the center, a meeting point which offers its protection to visitors and simultaneously becomes the entrance to the building, the key piece that articulates the military past with an exciting cultural future.  

Once recovered the courtyard, turned into a Forum, we decided to also preserve the character and essence of the inherited building: its spatial arrangement, articulated around a cloister, and its width centerline [12 meters] endowed it with a great program flexibility and predisposition to change, so we value this building as a profitable historical set both structurally as well as it is a consolidated memory reference in the city. Its new role will allow people to use it as a space and not as a relic.

The work on the Quarters is limited to those precise interventions that allow its adaptation to the new uses detailed in our Restoration Proposal, arranging the main uses in the two plants available  according to criteria of accessibility, interaction, user type, lighting and acoustic independence.

But this it is not enough.

We must complement the “public” areas with such technical spaces that make their operation possible without being noticed, and we gather them on the EXTENSION:

Giving prominence to restored building, the new intervention arises from the ground as a TECHNICAL PODIUM which aims to adding value to the building that supports and complements, housing the necessary support elements that arise as a specific INFILTRATIONS varying in each floor.

This technical podium absorbs the slope between the streets of San Fernando and Quiroga Ballesteros, sliding under the existing building to be perforated or deformed as required by each zone, occupying the gaps that leave the pre-existing. A unique material and color solves walls, floors and ceilings, facades and roofs, which give continuity and make it a constant reference within and outside the Centre.

 

Créditos Credits
Arquitecto Architect Marcos Parga_PO2 Arquitectos / Tipo Type  Concurso Nacional National Competition / Cliente Client  Xunta de Galicia / Fecha Date 2010 / Superficie Total Area 7.856,37m2

 

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